SANDRY TVOŘENÍ z korálků etc.

Praní - pro citlivou pleť a navíc ekologicky a levně

27.07.2009 14:06

Dcerka má citlivou pleť a tak jsem pátrala, jak jí ulevit, aby se jí přestala objevovat vyrážka. Alergizující a dráždivé můžou být totiž i prášky na praní a aviváže.

Našla jsem radu, že ocet použitý místo aviváže nejen že nedráždí pokožku, ale navíc prádlo provoní, změkčí, ustaluje barvy, brání usazování vodního kamene a navíc je to levné. Takových kladů a žádný zápor? Nechtělo se mi ani věřit. No ale nedalo mi to a jednou jsem tedy zkusila dát místo aviváže ocet. Jenže kolik? Když jsem vznesla dotaz u osoby, u které jsem na téma octa jako aviváže narazila, dostalo se mi odpovědi: "přiměřeně, jak říkám 3 glo" :-)) a tak jsem dala 3 glo octa. Po vyprání jsem prádlo zvědavě vytáhla z pračky a opravdu krásně vonělo, žádný kyselý zápach, jak jsem se bála.

 

Další radu, kterou jsem našla ohledně praní, bylo používání tzv. mýdlového slizu (název lehce odpudivý, ale to nechme stranou).

Nejdřív mi to přišlo jako strašná věda. Nejen, že to je určitě strašně pracné, ale ještě správně trefit poměr mýdla, práškové sody na praní (netušila jsem ani že se něco takového prodává) a vody. Takže teprve po měsíci od prvního přečtení jsem se odhodlala (vlastně důvod byl ten, že mi docházel prací prášek). :-) No nakonec to taková věda nebyla. Však posuďte sami.

 

Co potřebujete na přípravu mýdlového slizu:

kostku mýdla na praní (já použila s jelenem, doporučuje se i Lanza, jádrové a jiné, ve výsledku je asi jedno, kterou značku vyberete)

práškovou sodu na praní 100g +/-, stačí od oka odsypat třetinu sáčku, který je 300g (nebo můžete použít krystalickou sodu, ale ta se dávkuje jinak, zkušenost s ní nemám)

vodu

lavor nebo kýbl

struhadlo a něco na mýchání

a ještě něco, v čem to budete uchovávat (petlahve, láhem od Perwolu (osvědčilo se široké hrdlo, dobře se drží i nalévá), zavírací kyblík od barvy (vymytý) ;-) apod. )

 

Pak si vezmete kostku mýdla, lavor a struhadlo, sednete si k televizi a za sledování filmu nastrouháte celou kostku najemno. Potom ohřejete cca 1,5-2 litry vody a zalejete s ní mýdlové hobliny. Promícháte a necháte rozpustit. Nemusíte u toho stát, stačí co chvilku promíchat a za cca půl hodiny je hotovo. Pak za stálého míchání vsypete sodu a zalijete cca 7 litry vody. Je to všechno od oka. Vodu liju z 1,5l petky na několikrát a promíchávám.

 

Z vody vám vznikne hmota konzistence krupicové kaše. Pak stačí už jen vzít naběračku, práznou nádobu postavit do kýble a přes hrdlo nalévat, dokud není nádoba plná. Po uzavření nádobu otřete a uskladníte. Až budete prát, stačí nádobu protřepat a pak nalít sliz do odměrky na prací prášek. Teď už jen šup s tím rovnou do bubnu (vyčetla jsem, že v nádobce na prášek by se to mohlo usazovat, ale já tam stejně nedávala ani klasický prášek právě proto, že mi tam zůstával usazený). Množství bývá různé podle hustoty slizu - čím hustší, tím míň ho stačí dát, a taky podle tvrdosti vody. Já dělám sliz řidší a vodu máme středně tvrdou až tvrdší, takže dávám tak 250ml na jedno praní. Prádlo to vypere stejně dobře, jako kdybych prala v "klasické" pracím prášku.

 

A když pomineme tu chvilku práce, kterou máte s přípravou, jsou tu myslím jen samé klady (negativa jsem ještě neobjevila). Nedělá to žmolky ani světlé skvrny od špatného vymáchání. Prádlo je měkké, čisté, voní. Nedráždí to pokožku a je to vhodné jak pro miminka, tak pro atopiky nebo osoby s citlivou pokožkou. Je to ekologické. A navíc se nemusíte tahat s těžkým pytlem pracího prostředku z krámu domů. A samozřejmě je to levné.

 

Kdyby byl sliz v lahvy moc tuhý a špatně se vám naléval, stačí přidat trochu vody, protřepat a je to.

 

Příjemné praní (dá se-li to vůbec o praní říct) přeje Sandra

© 2008 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode